Kvalitní spánek je velmi důležitý, a proto pokud nemůžete usnout, je třeba s tím něco dělat. Já jsem se spánkem nikdy moc problémy neměla. Večer si lehnu do postele a za pár minut spím. Jarda to tak bohužel nemá. Před pár lety začal mít velké problémy. Zřejmě v důsledku stresu v práci. Celou noc chudáček nemohl usnout a celý den se pak ploužil jako bez duše. Prášky jsme nechali až jako poslední možnost, nejdřív jsem hledala jiné řešení a Jarda zkoušel různé bylinné čaje, meditaci apod.

Při hledání jsem se nakonec dostala k levanduli. Má uklidňující účinky, zlepšuje kvalitu spánku a pomůže vám s usínáním. První možnost je dát si sušenou levanduli do sáčku a ten dát do polštáře. Další je koupel s levandulovým olejem anebo sprej s levandulovou silicí.  Oběma nám nejvíce vyhovuje sprej. Jen smíchám levandulovou silici s vodou, protřepu a nastříkám na polštáře i deku. Vlastně ho stříkám i na ručníky, protože krásně voní.

Nevěděla jsem, za jak dlouho to začne fungovat. Jarda ale nakonec začal usínat dříve a v noci se nebudil. Postupně jsem viděla tu změnu. To, jak má více energie i lepší náladu. Spánek nás hrozně moc ovlivňuje. Když nespíte, nemáte zrovna dobrou náladu a do ničeho se nechce. Spánek musí být kvalitní. Jak ho levandule ovlivňuje?

  • Zlepšuje kvalitu spánku
  • Zlepšuje náladu, uklidní vás, odstraní nervozitu a neklid
  • Pomáhá na bolesti hlavy
  • Uvolňuje napětí svalů, krásně se uvolníte 

 

Suroviny na levandulový sprej:

  • 150ml převařené vody
  • 15-30 kapek levandulové silice

Použila jsem silice Tierra Verde (eshop)

  • Volitelně: 1 lžíce vodky pro prodloužení trvanlivosti
  • Obal: sprejovka

 

Postup:

Vodu přiveďte k varu a nechte vychladnout. Trochu tím prodloužíte její trvanlivost.

Přidejte levandulovou silici. Dávám 15 kapek, ale třeba vám bude vyhovovat jiné množství.

Vše můžete míchat rovnou v lahvi. Protřepejte a máte hotovo.

 

Použití:

Než půjdete spát, nastříkejte sprejem celou postel. Stříkám ho na polštář i na deky. Sprej nejdříve dobře protřepejte. Silice je olejíček a proto plave na hladině, před každým použitím je nutné sprej protřepat.

 

Jak ještě zlepšit spánek?

  • Vypněte všechny přístroje v místnosti: Protože přístroje stále něco vyzařují i po vypnutí, je ideální je vypnout ze zásuvky anebo je vůbec nemít v místnosti.
  • Mobil si nedávejte na noční stolek k hlavě: Dejte ho třeba na poličku na konci místnosti.
  • Zatáhněte žaluzie nebo závěsy: Budí vás brzy ráno světlo? Zatáhněte večer žaluzie či závěsy a ráno máte klid. Mě to hodně pomohlo, když mě ráno budilo světlo rovnou do očí.
  • Jezte maximálně 2 hodiny před spaním: Určitě víte, že se vám s plným žaludkem bude spát lépe. Ráno se pak cítíte nevyspalí, protože spánek nebyl kvalitní. Proto před spaním nejezte. Dávejte si pozor i na pití. Když se hodně napijete, budete se v noci budit na záchod.
  • Kvalitní matrace: Tak tohle asi to nejdůležitější. Kvalitní matrace je prostě základ. Dříve jsme měli matraci s pružinkami, které mě neustále tlačily do zad nebo do boku. Na té se spát nedalo. Doporučuji matraci bez pružinky, tam vás nemá co tlačit. Na matraci nešetřete, uvidíte, že se to vyplatí.
  • Běžte se před spaním projít ven. Nebo alespoň jděte na chvilku na balkón. Bude se vám lépe usínat.
  • Nekoukejte před spaním do mobilu. Z vlastní zkušenosti vím, že když večer koukám do mobilu, jdu spát hodně pozdě. Četla jsem hodně článků o tom, že světlo z mobilu není před spaním vůbec dobré. Koukání na sociální sítě apod. si nechte až na ráno:).
  • Nepijte kafe. Tedy pijte, ale ne ve večerních hodinách. Já patřím mezi lidi, kteří když si dají večer kafe, mají tolik energie, že mohou do rána uklízet byt:-D. Kafe ve večerních hodinách proto raději vynechávám.
  • Nepřehánějte to s cvičením. Třeba jóga nebo nějaké klidnější cvičení je v pořádku, ale chviku před spaním dělat kardio trénink vás akorát nakopne a usínání bude hodně těžké.